Tentoonstelling - Redders op Zee in het Nationaal Reddingmuseum - 200 jaar KNRM - Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

Tentoonstelling - Redders op Zee in het Nationaal Reddingmuseum - 200 jaar KNRM

Tentoonstelling - Redders op Zee in Het Nationaal Reddingmuseum

Looptijd: 28 april 2024 t/m 5 januari 2025

200 jaar KNRM. 200 jaren waarin redders zijn gekomen en gegaan, maar nooit worden vergeten. Dit jaar staat in het teken van de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij, van toen tot nu. Iedere redder heeft zijn of haar eigen verhaal, eigen belevingen van het reddingwezen, eigen herinneringen aan bepaalde momenten en eigen beweegredenen om zich vrijwillig in te zetten voor de KNRM om de veiligheid van anderen te waarborgen. Bij het Nationaal Reddingmuseum leer je een aantal van deze redders kennen. Luister en kijk naar hun persoonlijke verhalen en die van hun familieleden en nazaten die je meenemen in wat het betekent om redder bij de KNRM te zijn.

Tijdens de tentoonstelling in het Nationaal Reddingmuseum word je meegenomen in de verhalen van hedendaagse en voormalige redders vanuit KNRM stations DenHelder, Den Oever en Texel. Daarnaast vertelt de familie hoe zij het redderswerk van hun dierbare beleven. Vanuit Den Helder komen ook de families van oud redders Cornelis Dito en Coen Bot aan het woord. De verhalen van de stations, redders en hun families komen tot leven met prachtig beeldmateriaal, portretten van fotografen Jeroen Hofman en Robin de Puy en indrukwekkende interviews. Hierdoor worden verhalen bijna tastbaar voor de bezoeker. Zet jezelf ook in de schijnwerpers in de fotobooth of volg de speurtocht die je meeneemt in de wereld van morse. De tentoonstelling is vanaf 28 april het hele jaar te zien.

EXPOSITIE ‘REDDERS OP ZEE’ NEDERLANDSE MARITIEME MUSEA

In 2024 presenteren dertien maritieme musea, waaronder het Scheepvaartmuseum Amsterdam en het Zuiderzeemuseum in Enkhuizen de expositie ‘Onze Redders’. De basis van de exposities zijn foto’s gemaakt door landschapsfotograaf Jeroen Hofman en portretfotograaf Robin de Puy aangevuld met verhalen en eigen collectie-items over de redders van nu en het historische perspectief. Iedere expositie is dus uniek.

Niels de Vries - KNRM Den Oever
Meer weten over Niels en andere redders van KNRM stations Den Helder Den Over en Texel? Kom naar de tentoonstelling Redders op Zee - 200 jaar KNRM