Organisatie - Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

Organisatie

"Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers is hét museum in Nederland van het Nederlandse reddingwezen op zee. In ons museum is van alles te ontdekken wat met water en ‘overleven’ te maken heeft.
Wij willen het hele verhaal van het reddingwezen in Nederland onder de aandacht brengen bij een breed publiek en blijven vertellen. Van vroeger en van nu".
blauw

Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers

Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers is opgericht op 10 juli 1981. Het museum heeft zich ontwikkeld van een verzamelplaats van enkele gepassioneerde vrijwilligers tot een hoogwaardig kwalitatief interactief museum dat hoge waarderingen scoort van haar bezoekers. Het museum was vroeger gevestigd in de binnenstad van Den Helder en verhuisde in 2002 naar een voormalig motorenwerkplaats op Willemsoord. In 2015 moest het museum een gedeelte afstaan aan het nieuwe theater de Kampanje. Na een ingrijpende verbouwing in dat jaar kon er vernieuwing in het museum plaatsvinden.

Organisatie

De organisatie van het Reddingmuseum bestaat uit een directeur, drie vaste medewerkers en ongeveer 70 vrijwilligers. De bijdragen van deze vrijwilligers zijn onontbeerlijk voor het functioneren van het museum. Ook de directeur is een vrijwilliger. De samenstelling van deze groep vrijwilligers is divers. Een unieke organisatie passend bij een uniek museum.

De vaste medewerkers zijn actief op het gebied van Collectie, Educatie, Financiën, Administratie, Marketing, Communicatie en Commerciële Activiteiten.