Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers

‘Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers is hét museum van het Nederlandse reddingwezen op zee. In het museum in Den Helder is van alles te ontdekken wat met water en ‘overleven’ te maken heeft. Wij willen het hele verhaal van het reddingwezen in Nederland onder de aandacht brengen bij een breed publiek en blijven vertellen. De verhalen van vroeger en van nu.’

Het hart van het reddingwezen

Het Nationaal Reddingmuseum is opgericht op 10 juli 1981. Het museum heeft zich ontwikkeld van een verzamelplaats van enkele gepassioneerde vrijwilligers tot een hoogwaardig kwalitatief interactief museum, dat hoge waarderingen scoort van bezoekers. Het museum was vroeger gevestigd in de binnenstad van Den Helder en verhuisde in 2002 naar een voormalig motorenwerkplaats op Willemsoord. In 2015 moest het museum een gedeelte afstaan aan het nieuwe theater de Kampanje. Na een ingrijpende verbouwing in dat jaar kon er vernieuwing in het museum plaatsvinden.

Organisatie

De organisatie van het Nationaal Reddingmuseum bestaat uit een directeur, drie vaste medewerkers en ongeveer 65 vrijwilligers. De samenstelling van deze groep vrijwilligers is heel divers. Hun bijdrage is onontbeerlijk voor het functioneren van het museum. Ook de directeur is een vrijwilliger. Een unieke organisatie passend bij een uniek museum. De vaste medewerkers zijn actief op het gebied van Collectie, Educatie, Financiën, Administratie, Marketing, Communicatie en Commerciële Activiteiten.

Missie

Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers wil het Erfgoed van het Nationaal Reddingwezen toegankelijk maken voor een breed publiek. We wekken daartoe belangstelling bij huidige en toekomstige generaties door het verhaal van het reddingwezen in Nederland op allerlei manieren te vertellen. In woord, beeld en geluid. Bovendien hebben we enorme passie voor het reddingswerk!

Wil je meer weten? Bekijk onze plannen en financiële verantwoording:

Beleidsplan 2022-2026

Hoofdlijnen van ons beleidsplan:

• Groei genereren in secundaire projecten/activiteiten
  • Behouden van het bestaande
  • Uitbreiden van educatie
  • Zoeken naar meer samenwerking met partijen

Jaarrekening 2022

Bestuurssamenstelling

De heer L.C. Kapiteijn is Directeur/Bestuurder

Raad van Toezicht
Voorzitter: mw. A. de Witt
Penningmeester: M. Molenaar
Leden: J. Tas en G. Jutte

De directeur ontvangt een kleine vergoeding per maand. Wij hanteren de CAO van de Rijksmusea. Het bestuur en de Raad van Toezicht ontvangen geen vergoeding of vakantiegeld.

ANBI-status

Het Nationaal Reddingmuseum heeft een ANBI-status: een Algemene Nut Beogende Instelling. Het betekent dat ons museum is vrijgesteld van de betaling rond schenk- en erfrecht. Elke schenking komt dus volledig ten goede aan ons museum.

Wij zijn verplicht een aantal gegevens op onze site te publiceren:

Statutaire naam: Stichting Exploitatie Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers
RSIN of fiscaal nummer: 816866806

Postadres: Willemsoord 60G
1781 AS Den Helder

Telefoon: (0223) 618 320
Site: www.reddingmuseum.nl

Samenwerkingen

Het reddingwezen in Nederland wordt verzorgd door diverse organisaties. De Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM), de Kustwacht, de Reddingsbrigade en het Loodswezen. Ze komen allemaal aan bod in ons museum. We vertellen met liefde over het werk en de mensen die zich met zoveel passie inzetten voor de veiligheid op en om het water.