Partners van het Nationaal Reddingmuseum

Het reddingwezen in Nederland wordt verzorgd door diverse organisaties. De Koninklijke Nederlandse Reddingmaatschappij (KNRM), de Kustwacht, de Reddingsbrigade en het Loodswezen. Ze komen allemaal aan bod in ons museum. We vertellen over het werk en de mensen die zich met zoveel passie inzetten voor de veiligheid op en om het water.

KNRM

De Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) helpt en redt mensen in nood op het water. De bemanning van de KNRM-stations staan 24/7 stand-by om mensen te redden, onder álle weersomstandigheden. De artsen van de Radio Medische Dienst geven zeelieden medisch advies bij ziekte en ongevallen, waar ook ter wereld. Ook op land schiet de KNRM te hulp. In moeilijk begaanbare gebieden op het strand en in de duinen worden de kusthulpverleningsvoertuigen ingezet. De KNRM geeft veiligheidsvoorlichting, zodat iedereen veilig het water op kan. Dat doet zij met gedreven vrijwilligers, ondersteund door betaalde krachten. Elke dag opnieuw, het hele jaar door! Professioneel en kosteloos.

De reddingboten en hun bemanning komen in actie na een alarmering. De KNRM heeft 45 reddingstations langs de kust. De 75 reddingboten worden bemand door 1.400 vrijwilligers. De KNRM komt meer dan 2.000 keer per jaar in actie voor noodmeldingen, waarbij 3.000 mensen worden geholpen of gered.

Kustwacht

De Kustwacht staat 24/7 klaar voor hulpverlening, crisisbeheersing, handhaving en maritieme beveiliging op de Noordzee. Zij coördineert deze taken vanuit het Kustwachtcentrum in Den Helder.

De Kustwacht is van vele markten thuis en is hierin uniek ten opzichte van Kustwachten in het buitenland, die slecht één taak hebben. De Nederlandse Kustwacht helpt mensen in nood, beschermt de natuur en het milieu door toezicht, en voert grenscontroles uit op de Noordzee. Ook verbindt zij medische hulpvragers door met de Radio Medische Dienst. De Kustwacht coördineert, indien nodig, een medische evacuatie. Samen met Defensie ruimt zij explosieven uit de Tweede Wereldoorlog. Al deze taken voert ze samen met haar partners uit.

Reddingsbrigade

De Reddingsbrigade Nederland telt 148 reddingsbrigades, waarbij in totaal 21.000 leden zijn aangesloten. Onder hen zijn 2.750 lifeguards: goed opgeleide vrijwilligers die actief zijn aan de kust, bij binnenwateren, in zwembaden én bij evenementen door heel Nederland.