Open Monumentendag bij het Reddingmuseum - Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

Open Monumentendag bij het Reddingmuseum

gepubliceerd op dinsdag 7 september 2021

Op zaterdag 11 en zondag 12 september 2021 vindt de 35ste landelijke editie BankGiro Loterij Open Monumentendag plaats. Het evenement wordt dit jaar wederom in Den Helder georganiseerd door Citymarketing Den Helder en helderse culturele instellingen waaronder het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers. Het landelijk thema van Open Monumentendag luidt: “Mijn monument is jouw monument”, een vrije vertaling van “Mi casa es su casa. Dit thema draagt gastvrijheid en toegankelijkheid uit.

Het Reddingmuseum stelt speciaal voor de Open Momentendag een aantal van haar prachtige varende monumenten kosteloos open voor het publiek. In totaal hebben vijf historische reddingboten uit de collectie van het museum de status varend monument gekregen in de afgelopen jaren. Dit geldt onder andere voor reddingboot Insulinde, de allereerste stalen zelfrichtende motoreddingboot ter wereld.

Onze gepassioneerde vrijwilligers, die deze boten onderhouden en er mee varen, zullen het publiek alles vertellen over de geschiedenis van de reddingboten, de technische bouw en de legendarische reddingen. Kortom het wordt een dag van leerzame kennis, verwondering en heldhaftige verhalen. U komt toch ook?

De historische reddingboten liggen buiten aan de steiger voor het Reddingmuseum en zijn toegankelijk voor het publiek vanaf 11.00 tot 16.00 uur.