Officiele opening van de VR experience bij het Nationaal Reddingmuseum - Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

Officiele opening van de VR experience bij het Nationaal Reddingmuseum

gepubliceerd op vrijdag 14 oktober 2022

OFFICIËLE OPENING VR EXPERIENCE NATIONAAL REDDINGMUSEUM IN DEN HELDER

Vandaag, 14 oktober, vindt de opening van de VR experience in het Reddingmuseum plaats door Cas Verhage, voorzitter Goede Doelen Stichting Nh1816. Morgen, zaterdag 15 oktober opent deze voor publiek. ‘’Volle kracht Vooruit! Man overboord.’’ De ultieme beleving van het Nederlandse reddingwezen. Een langverwachte droom die, na twee jaar stil te hebben gestaan, eindelijk in vervulling gaat.

De virtual reality experience aan boord van de Nh1816

Er is een model van de nieuwste havenreddingboot van de KNRM gemaakt met daarin een VR voor vier personen. In deze VR experience zijn bezoekers bemanningsleden van de Nh1816 en worden zij meegenomen in een spannende en realistische belevenis van een reddingsactie op zee. Op deze manier worden gebeurtenissen en acties van het reddingwezen tijdelijk realiteit voor de bezoeker. Zij ervaren de spanning tijdens de redding van een opvarende. Met de komst van de VR experience neemt het museum weer een stap richting innovatie.

Reddingboot Nh1816

De Nh1816 is sinds 1 november 2015 in dienst van de KNRM. Deze werd geschonken door Stichting Goeden Doelen Nh1816 en gedoopt door Koningin Maxima. De Nh1816 is de eerste reddingboot van een nieuwe klasse all-weather reddingboten. Met haar grote formaat en een gewicht van 33,6 ton, is dit een reddingboot van grote klasse.

Mogelijk dankzij brede steun

Dankzij de brede steun van verschillende fondsen, bedrijven en particulieren, zoals het Waddenfonds, Dorus Rijkers Fonds, Mondriaanfonds, Prins Bernhard Cultuurfonds, Provincie Noord-Holland, Stichting Goeden Doelen Nh1816, Stichting Ondernemers aan Zee, Royal Peterson en de Rabobank. De KNRM stelde haar reddingboten beschikbaar. Door deze steun kon het Nationaal Reddingmuseum ook dit project realiseren.

Het gehele project bestaat uit de expositie Gezonken Reddingen, te zien tot medio 2023 en de Nh1816 VR experience, vanaf 15 oktober 2022 blijvend geopend voor publiek. Voor de bouw van de VR werkte het Reddingmuseum samen met o.a. Mudware, Roel Ovinge Fotografie, Kbaal, Studio Krom, Tom Sikkens Productions, Yvonne Nouwen. De Northseadivers stelde het incidentschip en de drenkelingen beschikbaar.