Boek 40 jaar Reddingmuseum - Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

Boek 40 jaar Reddingmuseum

gepubliceerd op vrijdag 16 juli 2021

Boek 40 jaar Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers

Het boek 40 jaar Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers is speciaal uitgegeven ter ere van het 40-jarig bestaan van Reddingmuseum. Het is geschreven door één van de vrijwilligers van het museum, Bas van Deelen. Het boek geeft een volledig overzicht van de geschiedenis en daarmee de ontwikkeling van het Reddingmuseum. Een van de eerste exemplaren werd op zaterdag 10 juli uitgereikt KNRM directeur Jacob Tas.

Het boek is te koop voor € 18,50 aan de balie van het museum of stuur een e-mail naar info@reddingmuseum.nl en wij sturen het boek per post op. De prijs is exclusief verzendkosten.

Geschiedenis

Op 10 juli 1981 werd het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers opgericht. Het begon eenvoudig - op twee etages in de Keizerstraat - als Reddingmuseum ‘Dorus Rijkers’. Het museum heeft zich sindsdien ontwikkeld van een verzamelplaats van enkele gepassioneerde vrijwilligers tot een hoogwaardig kwalitatief interactief museum dat hoge waarderingen scoort van haar bezoekers.

Het museum was vroeger gevestigd in de binnenstad van Den Helder en verhuisde in 2002 naar de huidige vestigingsplaats, een voormalig motorenwerkplaats op Willemsoord. In 2015 moest het museum een gedeelte afstaan aan het nieuwe theater de Kampanje. Na een ingrijpende verbouwing in dat jaar kon er vernieuwing in het museum plaatsvinden. Sindsdien zit het museum in een groeifase waar niet alleen het aantal bezoekers groeit, maar ook de collectie. De afgelopen jaren is deze collectie van ruim 5000 objecten bijna in zijn geheel gedigitaliseerd.