De rol van het reddingwezen tijdens WOII - Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers Den Helder

De rol van het reddingwezen tijdens WOII

Dit jaar vieren wij in Nederland met zijn allen 75 jaar vrijheid. Op een bijzondere manier in een tijd, dat onze vrijheid juist beperkt wordt. Het Reddingmuseum blikt terug naar de periode van de Tweede Wereld Oorlog en de rol van het reddingwezen in deze tijd.

De reddingboten bleven namelijk onveranderd actief in de oorlog. Zij bleven zich 24 uur per dag, 7 dagen in de week inzetten om mens en dier te redden. Om dit te kunnen doen was strikte neutraliteit nodig en dat hield in dat er dus ook Duitse militairen werden gered.

De reddingboten ondergingen een verandering in hun uiterlijk om deze neutraliteit uit te stralen. De vertrouwde kleuren maakten plaats voor de kleuren wit met een rode band tussen de waterlijn en het dek. Verder kregen de reddingboten het Rode Kruisteken en werd de Rode Kruisvlag gevoerd.

Het stille verzet van reddingboot Insulinde

Tijdens de Tweede Wereldoorlog maakt reddingboot Insulinde vanuit Oostmahorn regelmatig reizen naar Amsterdam of Rotterdam, voor controle van het demagnetiseringssysteem. Tijdens deze vaartochten heeft de bemanning een aantal keuzes gemaakt met gevaar voor eigen leven. We hebben hierover een aantal interessante feitjes op een rijtje gezet.

oranje

Aantal reddingen tijdens WOII

Natuurlijk waren er nog vele andere reddingboten die hun werk onverstoord blijven uitvoeren in deze aangrijpende periode. In totaal voeren de reddingboten in de bezettingsjaren 481 keer uit, waarvan 116 keer voor Duitse schepen of vliegtuigen. Er werden 860 mensen gered, waarvan 350 Nederlanders. In de fotocollage vind je een aantal mooie foto’s van reddingboten uit deze tijd.