Reddingboot Insulinde

De Insulinde is in 1927 gebouwd naar aanleiding van een ontwerp van reddingbootschipper Mees Toxopeus en scheepsbouw professor Vossnack. Na twee ernstige rampen in 1921 vonden deze heren het tijd voor een nieuw soort schip. Dankzij een revolutionair ontwerp met een kieptank maakten ze de allereerste zelfrichtende stalen motorreddingboot ter wereld. In Nederlands- Indiƫ werd er geld ingezameld voor de bouw. Daar dankt de boot ook haar naam aan; Insulinde is de naam die de schrijver Multatuli gaf aan Nederlands-Indiƫ.

De Insulinde was in dienst van 1927 t/m 1965 vanaf het reddingstation Oostmahorn. Ze heeft 341 tochten gedaan en daarbij zijn 332 mensen gered. De reddingen zijn vaak onder moeilijke omstandigheden uitgevoerd. De boot werd een varende legende vanwege de spectaculaire reddingen onder leiding van schipper Mees Toxopeus.

Insulinde

De reddingboot was 36 jaar eigendom van Het Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het Nationaal Reddingmuseum heeft de boot voor een symbolisch bedrag van 1 euro overgenomen, omdat de boot in slechte staat was door gebrek aan onderhoud. In 2010, na 6.500 manuren van de vrijwilligers, was de restauratie voltooid. Ze heeft nu de status van Varend Monument en ze is het vlaggenschip van het Reddingmuseum. De Insulinde vaart nog een paar keer per jaar uit naar speciale evenementen in het land. De Insulinde is vaak in de vakantieperiodes geopend voor het publiek.