De Insulinde is in 1927 gebouwd naar aanleiding van een ontwerp van reddingbootschipper Mees Toxopeus en scheepsbouwer professor Vossnack. Na twee ernstige rampen in 1921 vonden deze heren het tijd voor een nieuw soort schip. Dankzij een revolutionair ontwerp met een kieptank maakten zij de allereerste zelfrichtende stalen motorreddingboot ter wereld. In Nederlands-Indië werd er geld ingezameld voor de bouw. Daar dankt de boot ook haar naam aan. Insulinde is de naam die de schrijver Multatuli gaf aan Nederlands-Indië.
De Insulinde was in dienst van 1927 t/m 1965 vanaf het KNRM reddingstation Oostmahorn. Ze heeft 341 vaartochten gemaakt en daarbij zijn 332 mensen gered. De reddingen werden vaak onder moeilijke omstandigheden uitgevoerd. De boot werd een varende legende vanwege de spectaculaire reddingen onder leiding van schipper Mees Toxopeus.
De reddingboot was 36 jaar eigendom van Het
Scheepvaartmuseum in Amsterdam. Het Nationaal Reddingmuseum Dorus Rijkers heeft de boot voor
een symbolisch bedrag van 1 euro overgenomen, omdat de boot in slechte staat
was door gebrek aan onderhoud. Na 6.500 manuren van vrijwilligers was de restauratie voltooid in 2010. Ze heeft nu de status van Varend Monument en is
het vlaggenschip van het Reddingmuseum. De Insulinde vaart nog enkele keren
paar jaar uit naar speciale evenementen.